KAPITALINNHENTING GJENNOM CROWDFUNDING: Dealflow og DNB inngår samarbeidsavtale. Her med Petter Skulstad, gründer og daglig leder i Dealflow og Benedicte Schilbred Fasmer, konserndirektør for bedriftsmarkedet i DNB. Foto: Ingrid Gjøstein

Gründerselskapet Dealflow inngår en samarbeidsavtale med DNB. Målet er å gjøre det enda enklere for mindre bedrifter å hente vekstkapital og gjennomføre folkefinansiering eller crowdfunding.

– Dealflow har en ambisjon å bli Norges ledende plattform for å hente kapital til mindre og mellomstore selskaper. Vi er stolte av at Norges største og viktigste finansaktør velger Dealflow som sin partner på et så spennende område som crowdfunding, sier Petter Skulstad, gründer og daglig leder i Dealflow.

Dealflow er den eneste norske heldigitale plattformen som, gjennom å være tilknyttet agent til Norne Securities, har konsesjon til å drive med egenkapitalinnhenting. Dealflows målgruppe er selskaper med kapitalbehov i størrelsesorden 2 til 30 millioner kroner.

Godt egnet for oppstartsbedrifter

Avtalen mellom Dealflow og DNB knytter selskapene sammen på et nytt og viktig felt, crowdfunding. Samarbeidet skal øke kompetansen og tilgangen til en finansieringstype som er sterkt voksende.

Equity crowdfunding er en alternativ finansieringsform som er godt egnet for oppstartsbedrifter og mellomstore vekstbedrifter – et viktig satsningsområde for DNB. Vi har over lengre tid sett på mulighetene for å ta del i dette markedet, og igjennom dette samarbeidet gir vi kundene våre en god inngangsport til equity crowdfunding som finansieringskilde, sier konserndirektør for Bedriftsmarkedet i DNB, Benedicte Fasmer.

– Equity crowdfunding vokser raskt i Europa og i resten av verden, og Dealflow er den første norske plattformen med tillatelse til å drive denne virksomheten. DNB vil i første rekke bidra med deling av kunnskap og henvisning av kunder, og vi er spent på hvor mange av bedriftskundene våre som vil synes dette er spennende, legger Fasmer til.

Lokal verdiskaping

Dealflow er et komplementært produkt til de tradisjonelle meglerhusene, enten alene eller sammen med dem.

I april gjennomførte Dealflow et spredningssalg for Lavo.TV som trengte flere aksjonærer før de gikk på Merkur. Deretter brukte Dealflow egen teknologi til å gjennomføre en rettet emisjon i eget selskap da de hentet inn fem millioner kroner, og i forrige måned hentet selskapet kapital til et lokalt initiativ som skal resultere i et topp moderne gokartsenter utenfor Bergen.

– Disse tre casene viser litt av repertoaret vårt. Vi kan bidra til lokal verdiskapning gjennom tradisjonell crowdfunding, samtidig som vi også kan kjøre lukkede emisjoner for de som ønsker en enkel og ryddig emisjonsprosess, sier Petter Skulstad.

– At en aktør som DNB inngår en avtale med oss er inspirerende, og viser at vi er på rett vei. Vi ser frem til en kompetansedeling med DNB, og ikke minst bistå bedriftskunder med kapitalinnhenting gjennom crowdfunding, avslutter Skulstad.

FundingPartner og DNB blir crowdlendingpartnere

Slik lykkes du med crowdfunding

Les også