Å STARTE FOR SEG SELV: DNB-oppstartslos Olle Kronvall og Kornelia Minsaas fra @dnbung diskuterer hva som skal til for å starte en bedrift. Foto: Pernille S. Borchgrevink.

– Den største feilen er å tro at man klarer alt selv!

I gründerparadiset StartupLab møter Kornelia fra @dnbung oppstartslos Olle Kronvall for å pitche sin idé om å redesigne overskuddsklær. Kornelia vil vite hvordan du går fram når du starter for seg selv. Her er Olles beste tips:

1. Bygg et team med kompetente personer

– Når du sitter med en god idé, snakker du ofte med venner og familie. Det er viktig å skille mellom det profesjonelle og det private, for venner og familie heier som oftest på deg uansett. Finn deg et team med kompetente mennesker som gjerne er litt ulike deg selv, forteller Olle.

– Hva med oss som liker å gjøre prosjekter alene? spør Kornelia.feb

– De som tror de ikke trenger hjelp, trenger nettopp det, forsikrer Olle. Derfor er det smart å snakke med en oppstartslos, som kan peke deg i riktig retning. Vi er tilgjengelige, og tilbyr gratis rådgivning for alle, fortsetter han.

Man begynner ofte med en idé – men så blir den til noe litt annet

2. Vær åpen og endringsvillig

– Man må huske at en idé er bare en idé. Det er viktig å ha endringsvillighet hvis du vil bli gründer. Tar vi en runde med alle bedriftene her i StartupLab, så begynte de trolig med en idé – men så ble den til noe litt annet, sier Olle.

TENKEBOKS: På StartupLab er det tilrettelagt for kreativ tenkning og samarbeid. Foto: Pernille S. Borchgrevink

3. Utforsk markedet

– Iblant så har du en idé som er helt ny, og da må du teste markedet. Er dette noe folk vil ha? Man må ikke tro for mye på sin egen idé, det har jeg selv gjort. Man må ut og snakke med folk du ikke har noen relasjon til, råder Olle.

– Så jeg bør prikke noen på skulderen på T-banen og spørre hva de synes om klesbutikken min? spør Kornelia.

– Man bør helst ikke spørre direkte om produktet, men heller hva folk ønsker: “Her er et tomt lokale, hva vil du ha her?” sier Olle.

Olle liker Kornelias idé om å redesigne gjenbruksklær. Siden de vet at folk kjøper klær fra før, så trenger de ikke å gjøre en avansert markedsundersøkelse. Derimot må de å finne ut hvem de potensielle kundene er.

“HVEM SKAL KJØPE PRODUKTET DITT?”: Olle forteller Kornelia at det er viktig å gjøre en analyse av kundene, før du lanserer et produkt eller en tjeneste. Foto: Pernille S. Borchgrevink.

4. Finne kundene

– En ting er å finne kunder, men enda viktigere er de faktisk betalende kundene, sier Olle. Det kan godt hende at kundene dine er voksne menn, men at det er kona som kjøper produktet til dem i farsdagsgave, fortsetter han.

Du må finne ut hvem som faktisk vil kjøpe produktet ditt

Olle forklarer at når du markedsfører produktet må du finne ut hvem som faktisk betaler for produktet, og videre nå ut til disse gruppene med mennesker.

5. Bygge videre på teamet og ansette folk

– Ser vi tilbake på teamet, og hvem som skal jobbe for ideen, er det viktig å ha en god blanding av mennesker. Du er kanskje god på salg og markedsføring, men hva med økonomi-delen? spør Olle.

– Oi, der sier du noe. Her trenger jeg noen som har full kontroll! I tillegg trenger jeg noen som er god til å sy klær, og som kan noe om mote, sier Kornelia.

– Det er veldig viktig. Disse bør helst være med og starte bedriften sammen med deg, så de kan jobbe for en del av aksjene, tipser Olle.

 

FEM ESSENSIELLE PUNKTER: Kornelia noterer ned de fem viktigste stegene du bør følge for å realisere en gründeridé. Foto: Pernille S. Borchgrevink

6. Finansiering

– Men dette kommer jo til å koste penger, Kornelia. Mange blir stresset, og vil starte med én gang. Som regel kan du vente noen måneder. Spar penger selv og spør foreldre, venner og bekjente. Bygg opp en liten buffer så du kan begynne i det små, sier Olle.

– Hvor skaffer jeg pengene da? Spør Kornelia.

Friends, fools and family …

– I startfasen lønner det seg å bruke nære relasjoner til å skaffe kapital. Disse kaller du ofte for “friends, fools and family”. Når du er kommet lenger, så begynner du kanskje å bli interessant for eksterne personer – men det er veldig vanskelig i oppstartsfasen, sier Olle.

Når du starter en bedrift kan du søke midler hos en crowdfunding-plattform. I DNB har de en som heter Startskudd. Der spytter flere mennesker inn penger for å investere, så lenge markedet vil ha produktet ditt. Dette er en enkel løsning for å finne oppstartskapital, informerer Olle.

Slik finansierer du gründerdrømmen

TEST UT PRODUKTET FØRST: Kornelia vil åpne klesbutikk med én gang, men Olle anbefaler henne å teste det ut ved å ha en pop-up butikk i første omgang. Foto: Pernille S. Borchgrevink.

7. Lansering

I startfasen lønner det seg å lage en MVP (minimal viable product) for konseptet du ønsker å starte. Dette betyr at du lager den enkleste, mest nedstrippede versjonen av produktet, for minimal kostnad. For en bil ville det vært en motor og fire hjul, mens for Kornelia vil det være en pop-up butikk.

-Du bør begynne i det små og leie et lite lokale først, for å lufte konseptet. Test det ut og se om folk liker det, tipser Olle.

-Ja! En liten smaksprøve er smart. Men da er det viktig at jeg markedsfører det godt, så folk kommer når vi åpner, sier Kornelia, litt stresset.

-Akkurat. Og om det går bra da, så tør du kanskje å ta risikoen og kjøre på for fullt! sier Olle, og heier på Kornelia.

Alle kan få hjelp hos oppstartslosen

Sitter du også og grubler på en idé? Da kan du helt gratis søke hjelp hos DNBs oppstartslos. Fyll ut kontaktskjema og fortell dem hva du ønsker hjelp om. Å starte for seg selv er ikke like skummelt hvis du får en hjelpende hånd.

Les også