gutta bak appen hold

BAK HOLD:  CEO og grunnlegger Vinoth Vinaya til venstre, CTO Ole Nordviste til høyre. Foto: Hannah Grace Taylor

Appen Hold belønner studenter og andre med blant annet kaffe, stipender og reiser hvis de klarer å legge fra seg mobilen. De norske gründerne har et potensielt marked på 1,2 milliarder brukere. Det vekker begeistring hos Startup Extreme deltagerne på Voss.

Det manglet ikke på lovord om de norske studiekameratenes mobilapp Hold, da de presenterte startupen sin til over 300 deltagere i årets Startup Extreme festival på Voss. Festivalen samler norske startups og internasjonale investorer, medier og «community players» til tre dager med blant annet pitchekonkurranser, speed-dating, ekstremsportsaktiviteter, foredrag, smalahovemiddag og masse, masse mingling.

Her finner du den til iOS

Her finner du den til Android

Veksler inn poeng med premier

Appen registrerer hvor lang tid det har gått siden du sist sjekket mobilen. Den gir deg poeng basert på antall minutter du har vært «mobilfri». Poengene kan du veksle inn i varer og gavekort fra store merkenavn som Coca Cola, Microsoft, Norsk Tipping og 7-Eleven.

Vi vil vise de positive sidene ved å redusere mobilbruken, og det funker best med belønning – ikke straff

– Mobilene er jo designet for at du skal bruke den mest mulig. Det er hverken bra for produktiviteten, den mentale helsen eller det sosiale. Folk substituerer menneskelig kontakt med mobilen og det er veldig alvorlig. Vi vil vise de positive sidene ved å redusere mobilbruken, og det funker best med belønning – ikke straff, sier Vinoth Vinaya (26), CEO i Hold, med bakgrunn fra DNBs utvikling av konsepter for Vipps.

30 minutter med lav konsentrasjon hver gang du sjekker mobilen

Kompisgjengen Vinoth Vinaya (26), Maths Mathisen (27) og Florian Winder (28) møttes på Copenhagen Business School, der de studerte på siviløkonomstudiet sammen. De merket raskt at det var lett å ty til surfing på mobilen i stedet for å konsentrere seg om temaet på forelesningen.

Hver gang du sjekker noe på telefonen tar det ca 25-30 minutter før du er tilbake i fokus-modus

– Hver gang du sjekker noe på telefonen tar det ca 25-30 minutter før du er tilbake i fokus-modus. Det var veldig lett å tenke at de få minuttene vi sjekket telefonen ikke hadde noe å si for læringsutbyttet, men det har det jo, sier Vinaya.

Fra intern konkurranse til produkt for massene

En intern konkurranse om hvem av dem som klarte seg lengst uten å sjekke mobilen, var første spire til en idé som de allerede profitterer på. En idé som er tatt i bruk av nesten halvparten av alle norske studenter.

Gjennomsnittspersonen sjekker mobilen sin i snitt 150 ganger daglig

– Vi merket at vi fikk mye bedre konsentrasjon når vi holdt på med konkurransen vår. Den som klarte å «holde» lengst seg fra å sjekke mobilen fikk en premie fra taperen, som for eksempel en cola eller et kakestykke fra kantinen. Vi sjekket statistikk for mobilbruk og fant ut at 47 prosent av alle har forsøkt å redusere mobilbruken. Gjennomsnittspersonen sjekker mobilen sin i snitt 150 ganger daglig. For den yngre generasjonen er tallene det dobbelte, de sjekker den opp mot 300 ganger daglig. Vi vet også at produktiviteten øker med 68 prosent og at karakterene for studentene går opp med 30 prosent når de reduserer mobilbruken. Tallene var nok til at vi gikk i gang med prosjektet, forteller Vinaya.

Fra straff til belønning

I gang gikk de. Hold har kapret 40 prosent av alle norske universitets- og høyskolestudenter, samt mange studenter i Sverige og England. På knappe to måneder siden lanseringen i England er appen lastet ned av 100 000 nye engelske brukere. Resultatene er enkle å måle: 25 prosent av de daglige aktive ”holder” mer enn fem timer daglig.

Vi vet også at produktiviteten øker med 68 prosent og at karakterene for studentene går opp med 30 prosent når de reduserer mobilbruken

Hvordan var veien fra idé til produkt?

– Det var veldig spennende og selvfølgelig også krevende. Alle tre elsker teknologi, så det var veldig gøy for oss å være i prosessen. Vi startet med å lage hjemmeside, og det var kanskje litt prematurt. Vi måtte ha noen til å programmere appen og fant ut at vi måtte outsource det. Innovasjon Norge hjalp oss med finansiering til dette, og DNBs oppstartlos hjalp oss til alt det praktiske rundt etableringen av Hold AS. Så sjekket vi om vi fikk med noen av de store merkenavnene til å legge inn premier. Etter mye nettverking, pilotstudier og effektstudier fikk vi med oss Coca Cola. Da var det egentlig gjort og ballen har rullet siden, forteller Vinaya.

Verden har over 1,2 milliarder mobilbrukere som ønsker å redusere mobilbruken

Hva er planene fremover?

– Vi skal vokse. Vi er i gang med å hente inn kapital for å finjustere produktet, øke salg og komme inn på de største markedene. Potensialet er veldig stort. Verden har over 1,2 milliarder mobilbrukere som ønsker å redusere mobilbruken, og det vil bli viktigere å balansere teknologibruken i tiden som kommer. Hvordan påvirkes for eksempel familier, kolleger og venner av å ha stadig mindre ”rik-interaksjon” sammen? Fremover skal vi jobbe for at appen kan tas i bruk av alle, ikke bare studenter, sier gründeren.

Les mer her

Se en stemningsrapport fra Startup Extreme fra Voss her:

Les også