DIGITAL BAGASJELAPP: Med en digital bagasjelapp kan du nå følge bagasjen din med en app. Foto: bagID

De har jobbet med å utvikle en digital bagasjelapp i tre år. I disse dager er produktet klart for salg. Nå føler gründerne i bagID en fantastisk glede.

– Vi er veldig spente og litt nervøse for hvordan markedet vil ta i mot produktet, men vi har gode indikasjoner på at vi treffer, sier en av gründerne bak bagID, Jan Vidar Nalbant.

Stor reiseaktivitet blant nordmenn og mange pendlere innen shipping, fisk og offshore, gjør at selskapet mener deres digitale bagasjelapp har et stort marked.

Ålesund-selskapet har gjennomført flere markedsundersøkelser blant forbrukere og flyselskap. Tilbakemeldingene har gjort at de har spisset produktet sitt ytterligere.

bagID
BARNDOMSVENNER: Gründerne av bagID har kjent hverandre hele livet. Fra venstre Øystein Aarsæther, Jan Vidar Nalbant og Øystein Tvedt.  Foto: bagID

Nå blir papirlappen overflødig

Med bagID trengs ikke lenger papirlappen som følger bagasjen din på flyreiser. Hvert år forsvinner det mange kofferter på reise hos flyselskapene og på flyplasser.

BagID vil spare flyselskapene for tid og papir med papirløs innsjekking, og bagasjen kan enkelt bli funnet om den er på avveie. Som bruker av den digitale bagasjelappen, kan man enkelt følge sin bagasje via en app.

Dette er jo julegaven til den som har alt

– Jeg fikk ideen til digital bagasjelapp da jeg som oljeingeniør reiste frem og tilbake til oljeplattformer, og en gang kom ikke bagasje og utstyr før etter fire dager, sier Jan Vidar Nalbant, en av gründerne.

Vellykket emisjon

BagID har nylig hentet inn 5,5 millioner kroner i en emisjon og 90 % av pengene kom fra lokale investorer i Ålesund, bagIDs hjemby.

– Vi var i en situasjon der vi kanskje var litt heldige. Vi trengte 4 millioner kroner og merket høy interesse både på Østlandet og her lokalt. En del av Pir Invest gikk inn med 4 millioner kroner, i tillegg fikk vi med oss flere nye og eksisterende investorer, forteller en fornøyd Nalbant.

Investorer med maritim bakgrunn

Nalbant forteller at samarbeidet med investorer og flyselskapet Widerøe har vært viktig for dem, både for å utvikle produktet, men også at de har fått overført kompetent kapital.

Viktig å få investorer som bidrar med kompetanse

– Det er spennende å se et distrikt full av investorer med maritim bakgrunn, som nå er interessert i teknologi. For oss var det også viktig å få investorer med på laget som bidrar med sin kompetanse. PIR har bidratt mye, de har hjulpet oss med alt vi har hatt behov for og koblet oss med folk i deres nettverk. Slik har vi fått god hjelp med alt det juridiske og forretningsmessige, sier Nalbant.

bagID
ELEKTRONISK BAGASJELAPP: Slik ser den elektroniske bagasjelappen til bagID ut. Foto: bagID

Årets julegave?

Gründerne håper at lanseringen nå rett før jul kan gi bra salg.

– Dette er jo julegaven til den som har alt, sier den smilende gründeren.

Om ett år håper gründerne at bagID er på plass i hele Norden. I tillegg håper de også at de har fått gode samarbeidspartnere i flyselskap, forsikringsbransje og befraktningsselskap.

Vi utvikler et smartprodukt og kan bygge på flere tjenester

– Slik kan vi levere en komplett reise for kundene. Det vi utvikler nå er et smartprodukt, og vi kan raskt bygge på flere tjenester, slik at forbrukeren får oppleve en sømløs reise. Forbrukeren vil få en helt annen opplevelse rundt tapt bagasje og forsinkelser.

Fra gründer til gründer: – Vi ønsker å gi noe tilbake

Trondheimsinvestorer må investere mer i teknologi

Slik ble investor og MovieMask kjent i Drammen

Les også