I dag arrangerte DNB, Seed Forum og Norwegian Investment Forum Norges største pitchetrening.

Deltagerne jobber med alt fra Netflix for journalistikk, det som av Apple er blitt beskrevet som en av verdens feteste turapper, Norges beste sosiale entreprenør blant studentbedrifter i år, selskap som vil koble kreative freelancere med oppdragsgivere og eksperter innen tatoveringsfjerning.

Selskapene har alle et felles mål om å finne støtten en investor vil gi for fremtiden. Gjennom dagen, hvor de presenterer seg, og lærer mer om hvordan å presentere, er målet å gjøre gründerne klare for å be om pengene på riktig måte.

Mari Mathews fra turappen Outtt forteller litt om hvilken verdi det gir å delta på slike treff.

– Nå som vi nettopp har åpnet investorrunden vår, er det utrolig viktig for oss å få konkrete tilbakemeldinger på pitchen, finne ut hvor vi står og tilbakemeldinger som generelt gir oss de rette verktøyene og kunnskapen for å kunne lukke en runde vi kan være fornøyde med, forteller Mari.

– Jeg verdsetter også de personlige relasjonene og forbindelsene man får gjennom et arrangement som dette, sier hun.

Alltid noe å lære
Andre gründere har pitchet en hel del ganger før, men deltar kun for å holde formen og alltid bli litt bedre. Det er mye å hente fra slike arrangementer, og forskjellige investorer tenker på forskjellige ting. Selv om det er enkelte ting som er likt hos de fleste, er det også mulighet til å få mer detaljert innsikt rundt smådetaljer. Vi snakket med Åsmund Møll Frengstad fra oppstartsbedriften Meshcrafts for å høre litt mer detaljer.

– Det er viktig å komme seg ut av bobla på presentasjonen, å faktisk få feedback fra mennesker som ikke kjenner produktet/tjenesten like godt som deg. På den måten får man faktisk frem budskapet og ikke bare at man tror man har levert budskapet. Vi ser hvor mye bedre vi blir etter hver gang vi tar slike utfordringer, forteller Åsmund.

Viktig møteplass
Flere og flere aktører ser viktigheten av å tilby faglig kompetanse og tilgang til eget nettverk, fremfor produktpushing. Muligheten til å skape en møteplass som åpner for at gründere og vekstbedrifter skal lykkes, er noe DNB ser på som en viktig oppgave. Tom Fredrik Lehrmann, leder for konseptutvikling i bedriftsmarked DNB, forteller mer om tankene bak møteplassen NXT.

– Tanken er å etablere en møteplass for investorer og gründere for å gjøre tilgangen til risikokapital enklere, samtidig som vi viser frem de beste ideene til investorene. Som den største banken i Norge har vi de beste forutsetningene for å etablere en slik møteplass. Målet er rett og slett å bidra til økt investeringsvilje, til norske helter som satser alt for å bidra til å utvikle samfunnet for å vokse videre til neste nivå. Dette har DNB forsøkt å skape gjennom NXT-arrangementene, sier Tom.

Les også