AMAZONIZATION: Amazon står nå for omtrent 50 prosent av all e-handel i USA. Her ser du et bilde fra Amazons logistikksenter i Dortmund, Tyskland. Foto: NTB Scanpix

Amerikansk detaljhandel har siden år 2000 gått igjennom enorme endringer og utviklingen fortsetter. Den kalles Amazonization.

Netthandelen står nå for fem prosent av all handel i USA, men det er kun ett selskap som står for halvparten av all e-handel.

Ansettelsene i detaljhandelen har stoppet opp

– Netthandel og særlig nettbutikken Amazon har påvirket amerikansk detaljhandel mye de siste årene. Nedgangen i antall fysiske butikker var høyere i 2017 enn under finanskrisen i 2008, og ansettelsene i detaljhandelen har stoppet opp, sier seniorøkonom Knut A. Magnussen i DNB.

Lavere kostnader

Netthandel er preget av lavere kostnader på grunn av mindre behov for arbeid. I tillegg presses prisene nedover fordi det er lettere for kundene å sammenligne priser på ulike nettbutikker.

De strukturelle endringene vil trolig fortsette

– Verdien av netthandelen i USA er nå nesten seks ganger så høy som i januar 2000, mens handel i kjøpesentre har falt med en tredjedel i samme periode. De strukturelle endringene vil trolig fortsette, sier Magnussen.

Lurer du på hvor mye din bedrift bidrar med til velferdssamfunnet vårt? Sjekk her.

Amazonization

Amazon står nå for omtrent 50 prosent av all e-handel i USA. E-Bay er rangert som nummer 2, etterfulgt av Apple, men med mindre enn 7 prosent markedsandel.

Dette er dramatisk når resten av økonomien er blomstrende

– Fremveksten av Amazon har ført til en betydelig reduksjon i antall tradisjonelle butikker i USA. I fjor var lukninger (målt i kvadratmeter) høyere enn i 2008 og nesten like høyt som i 2001, begge årene preget av lavkonjunktur. Årets nedleggelser synes å være like høy. Dette er dramatisk når resten av økonomien er blomstrende, sier Magnussen.

Trenden fortsetter

Netthandel er mindre arbeidskrevende enn tradisjonell detaljhandel i butikkene. Spesielt er forskjellen stor for kjøpesentre, særlig på grunn av behov for mye arbeidskraft. For å kutte kostnadene har derfor flere og flere butikker også startet med netthandel.

Netthandel oppfattes som komfortabelt, tidsbesparende og praktisk

– En fersk undersøkelse fra Deloitte, viser at folk foretrekker netthandel fordi det oppfattes som mer komfortabelt, tidsbesparende og praktisk ved at varene leveres til forbrukernes privatadresse, sier Magnussen.

Undersøkelsen viser videre at de som foretrekker fysiske butikker gjør det for å handle flere typer varer samtidig, for å få shoppingideer og å kjøpe varer raskt.

– Oppsummert ser vi at netthandelen øker raskt i USA, og erstatter salg i fysiske butikker. Antall fysiske butikker har falt kraftig og sysselsettingsveksten har stoppet opp, samt at økt netthandel har ført til at prisene øker mindre enn i tradisjonelle butikker.

ØKER RASKT: – Netthandelen i USA øker raskt, og erstatter salg i fysiske butikker, sier seniorøkonom Knut A. Magnussen. Foto: Sverre Jarild

I snitt bidrar en bedrift med 10,5 lærerårsverk

3 av 4 nordmenn handler på nettet

500 prosents økning for Dyrekassen.no i fjor – Vi har bare sett begynnelsen på netthandel i Norge

Les også