kontantstrømmer

FÅ INN PENGENE I TIDE: Utestående penger kan i verste fall gjøre at du og din bedrift blir en dårlig betaler. Foto: NTB scanpix

En hyppig årsak til konkurser er at bedriftens kontantstrømmer, også kalt cash flow, er ustabile. Dette fører til likviditetspress slik at bedriftens økonomi blir vanskelig å styre. Her er tipsene du trenger.

Kortere betalingsfrist: Kan du bruke 7, 10 eller 14 dager betalingsfrist i stedet for 30 dager? Hva er vanlig i din bransje, blant dine leverandører og kunder? Kortere betalingsfrist gjør at pengene kommer raskere inn til deg.

Ryddig regnskap: Hold orden i regnskapet. Ha full oversikt over hvem som har betalt og hvem som ikke har betalt.

Kontakt direkte: Ring kunden når du skal purre første gang. Ofte kommer betalingen raskt etter dette. Hvis du må sende inkassokrav, skal inkassovarsel sendes først. Inkassovarsel kan sendes med en gang betalingsfristen har forfalt. Det kan lønne seg å sende inkassovarsel og inkassobrev i posten.

Ta det med en gang: Ikke utsett inkasso-arbeidet. Går du raskt frem, får du også pengene dine raskt

Gjør deg kjent med kunden: Undersøk kredittverdigheten hos dine kunder. Dette er særlig viktig dersom du skal fakturere et stort beløp. I verste fall går denne kunden konkurs og du får ikke inn det utestående.

Husk at du skal bevare et godt kundeforhold. Det kan bli konflikt mellom det å ha et godt kundeforhold og mellom ønsket om å få inn pengene så raskt som mulig. Et råd kan være å vurdere dine kunder individuelt.

Gode rutiner: Utestående penger kan i verste fall gjøre at du og din bedrift blir en dårlig betaler. Gode rutiner for å få inn fordringene dine er veldig viktig og noe du må ha fokus på.

kontantstrømmer
GODE TIPS FRA OPPSTARTSLOSENE: Pass på kontantstrømmene, sier oppstartslosene Mads Andersen og Shan Afzal i DNB. Foto: Mads Andersen

Kilde: Mads Andersen og Shan Afzal, oppstartsloser i DNB.

Driver du bedrift? Husk at momsen må betales innen 31. august

I høst braker det løs med fjerde runde av DNB NXT

Innovasjon Norge-sjefen: – Norske gründere må bli bedre på kommersialisering

Les også