Sodexo

SODEXO SERVERER VEGANSK I KANTINER DE DRIVER: Kjøkkensjef Kai Klaus Vianden sørger for å gi DNB-ansatt Mandeep Kaur Gill et vegansk lunsjalternativ hver dag. Foto: Sodexo

Sodexo tilbyr tjenester som kantine og renhold og har i mange år arbeidet med å finne bærekraftige løsninger, ikke minst for å redusere matsvinn.

– Siden 2009 har vi hatt en plan for å bli bærekraftig som vi kaller «A better tomorrow». Planen er integrert i alle våre strategier og er ikke bare en tilleggsaktivitet, sier Thomas Havnegjerde, administrerende direktør i Sodexo Norge.

Vår plan for å bli bærekraftig kaller vi «A better tomorrow»

En bedre morgendag for alle

Sodexo legger vekt på tre bærekraftsområder: Matsvinn, kjønnsbalanse mellom kvinner og menn og å støtte lokalt næringsliv for at flere skal lykkes.

Matsvinn er et gigantisk problem

– Matsvinn er et gigantisk problem for hele matbransjen, miljøet og for hele samfunnet. 30 % av maten som produseres globalt kastes, og samtidig er det 800 millioner mennesker som sulter i verden, sier Havnegjerde.

Det er så enkelt som at vi ikke kaster halve tomater

Matsvinn kan enkelt reduseres med fornuftige innkjøp, bra organisering av kjøleskap og lager, og å utnytte all maten ved tilberedning.

– Det er så enkelt som at vi ikke kaster halve tomater og at vi ber folk forsyne seg to ganger i stedet for å helle på altfor mye på tallerkenen første gang.

Sodexo
JOBBER FOR Å REDUSERE MATSVINN: – Matsvinn er et enormt problem for hele matbransjen, miljøet og for hele samfunnet, sier administrerende direktør i Sodexo, Thomas Havnegjerde. Foto: Sodexo

Overskuddsmat

Havnegjerde forteller at i DNBs kantine i Oslo tilbys overskuddsmat til tilsatte. Matsvinn unngås og de som kjøper maten får et næringsrikt måltid også etter jobb.

Sodexo
Assisterende Site Manager Erica Engstrøm og soussjef Fabio Fabietti. Foto: Sodexo

Assisterende Site Manager Erica Engstrøm og soussjef Fabio Fabietti er fornøyde med hvor stor reduksjon av matavfall dette har ført med seg de to siste årene.

– Det er fullt mulig å minske matsvinn og små knepp kan få store ringvirkninger, sier Havnegjerde.

Lønnsomt med kjønnsbalanse

Sodexo har jobbet med å skape god kjønnsbalanse i deres selskaper verden over. De mener det er nøkkelen til å skape en mer inkluderende arbeidsstyrke.

I tillegg bidrar kjønnsbalanse til bedre prestasjoner. Sodexos analyser viser at virksomheter som lykkes med å skape 60/40 likevekt i gjennomsnitt øker lønnsomheten med 13 prosent samtidig som det er 12 prosent større sjanse for at du klarer å holde på kunden.

– Tallene taler for seg selv; det lønner seg å jobbe med kjønnsbalanse. En sunn balanse av kvinner og menn, spesielt i ledende posisjoner, gir positive resultater, sier Havnegjerde.

Bidrar til økt lokalt næringsliv

Havnegjerde forteller at Sodexo samarbeider med mindre lokale leverandører og oppstartsbedrifter over hele verden.

Kundene etterspør kortreist mat

– Kundene våre etterspør kortreist mat. Ved å bruke lokale leverandører hjelper vi små bedrifter til å lykkes, samt startups. I Mexico driver kvinner for eksempel en biefarm. Med oss som en stor innkjøper får kvinnene en mulighet for å komme inn på markedet og dermed et bedre liv, sier Havnegjerde.

Involvering og engasjement

Havnegjerde forteller at Sodexo har arbeidet med å ta samfunnsansvar i mange år. En satsing de har involvert sine kunder i.

– Særlig de siste to årene har fokuset på samfunnsansvar økt markant blant våre kunder. For å lykkes er det viktig at dette arbeidet er integrert i alt selskapet gjør. Det må ikke være et tillegg, da smuldrer det opp, sier Havnegjerde.

Han synes firmaer bør ha et veikart med konkrete mål og tiltak som følges opp.

– Det er også viktig å skape et engasjement internt. Ikke bare i hodet, men du må ha et hjerte som brenner for samfunnsansvar. Det er gjennom engasjementet du virkelig klarer å skape den store forskjellen. Da går dine tilsatte den ekstra kilometeren.

Enkle tiltak for å bli mer bærekraftig

Havnegjerde har flere forslag til enkle aktiviteter for å bli bærekraftig:

  1. Redusere antall parkeringsplasser. Ligger selskapet i nærheten av et trafikknutepunkt, kan du redusere antall parkeringsplasser.
  2. Sett opp en monitor i resepsjonen som løpende viser avgangstider for buss, trikk og tog.
  3. Etabler en bilpool. Kjøp for eksempel en elbil som de ansatte kan booke via en app til møter og private ærend.
  4. Wastewatch av matsvinn: Invester i en vekt og vei maten som kastes fra kantinen. Sett et mål og se hvordan matsvinnet reduseres en gang i måneden. Matsvinn kan raskt reduseres med 25 %. Mange tilsatte vil være interessert i å bidra til et bedre et miljø.
  5. Reduser kjøttforbruket i kantinen: Temadager med vegan- og vegetarmat, Meatless Monday, høyere priser på kjøttretter enn vegan-/vegetar-retter.
  6. Mat til overs fra kantinen: Benytt Good to Go eller lignende organisasjoner eller la ansatte kjøpe restmaten og ta den med hjem.
  7. Tenk over hvordan lærlingplasser stilles til rådighet. En organisasjon som for eksempel Moving Mamas tar inn uskolert personale for å løfte deres kompetanse og bidra til å lære seg norsk bedre.
  8. Jobbe frivillig i en frivillig organisasjon, for eksempel én gang i året.
  9. Diskuter internt hvilken rolle bedriften bør ha i samfunnet. Mange ansatte vil oppleve din bedrift som en enda mer attraktiv arbeidsgiver dersom den jobber for bærekraftige løsninger.

Slik blir din bedrift bærekraftig på 1-2-3

Bilforhandleren som har jobbet med miljøvennlige løsninger i 20 år

Gründerne av Lofoten Seaweed: – Tang og tare er blitt trendy i maten

Les også